Clark

I drama-dokumentarisk stil tegnes et portræt af Clark Olofsson, den berømte svenske bankrøver og gidseltager fra Norrmalmstorg i Stockholm. Olofsson var 28, da han i 1973 nåede at begå endnu et kup med et udbytte på 200.000 kroner, denne gang i Danmark. Året efter blev han pågrebet i sit hjemland. Poul Martinsen opsøgte ham i fængslet og gjorde ham til medforfatter af filmen om hans opvækst og kriminelle karriere.

Poul Martinsen var kendt for en række kontroversielle tv-programmer, da han debuterede som spillefilminstruktør med “Clark”. Filmen , der ifølge Martinsen ville have været for dyr for tv, var baseret på et fyldigt dokumentarisk materiale og havde hovedpersonen selv krediteret som medforfatter.
Clark Olofsson, der var velkendt fra medierne både i og uden for Sverige, afsonede en længere fængselsstraf, da Martinsen indledte samarbejdet med ham, men i juli 1976 flygtede han fra fængslet!
Der kunne ikke rejses svensk kapital til produktionen, så filmen endte med at blive rent dansk, omend svensksproget og med svenske skuespillere. Mats Norryd, der havde en del ydre lighed med Olofsson, debuterede på film i titelrollen. I Danmark kritiserede flere borgerlige blade den offentlige støtte til projektet. Filmen så Olofsson som et offer for samfundsbureaukratiet.
Ved premieren var de fleste anmeldere tilbøjelige til at mene, at filmen gik for langt i sit forsvar for bankrøveren. Mange fandt også blandingen af dokumentarisme og drama usikker. I øvrigt vakte filmen større debat i Sverige end i Danmark.
Kilde: Peter Jeppesen, Ebbe Villadsen og Ole Caspersen: ‘Danske spillefilm 1968-1991’ (1993).